Haydi bir oyun oynayalım. O anki ruh halinize baÄŸlı olarak “Apple” kelimesini söyleyin veya bağırın. Ne kadar çok enerji atmanız gerekiyorsa, o kadar yüksek sesle söylemelisiniz. Bu kelime aÄŸzınızdan çıktıktan sonra, hemen birkaç dakikalığına gözlerinizi kapatın.
Şimdi geri döndüğünüze göre, size bir sorumuz var: Meyveyi mi yoksa teknoloji aracılığıyla hayatımızın pek çok yönünü yeniden tanımlayan şirketi mi hayal etmeye daha meyillisiniz?
Burada bulunma nedeniniz nedeniyle evrensel olarak tanınabilir logoyu gerçek meyveden önce görebileceÄŸinizi kabul ediyoruz, ancak Apple’ın duygusal ve son derece etkili markalaÅŸmasının arkasındaki güç hakkında söylenecek çok ÅŸey var. Logosu, ısırılmış elma ile güzel bir ÅŸekilde basit, şık, akıllı ve ilgi çekici logo, tartışmasız var olan en güçlü tasarımlardan biridir. Åžimdi bunun nasıl ve nedenlerini inceleyelim.
From “Apple Computer Co.” to “Apple”
Åžu anda bildiÄŸiniz Apple, adını kurucularından Steve Jobs'un “meyveci diyet” kaçamaklarından birinde bir elma çiftliÄŸini ziyaret etmesinden sonra almıştır. Jobs bu ismin “eÄŸlenceli, ruhlu ve korkutucu olmadığına” inanıyordu. Orijinal adı Apple Computer Co. olan ÅŸirket Steve Jobs, Steve Wozniak ve Ronald Wayne (Jobs’un eski Atari iÅŸ arkadaşı) tarafından kuruldu. Åžirketin ilk çalışmaları 1976 yılının Nisan ayında Jobs’un ailesinin Los Altos, California’daki evinde gerçekleÅŸti. Üç kurucunun kiÅŸisel bilgisayarlar geliÅŸtirmek ve satmak gibi bir vizyonu vardı. Bir yıldan kısa bir süre içinde bu hayal gerçeÄŸe dönüştü ve Apple Computer Co. 1977 kışında Apple Computer, Inc. adını aldı. Bilgisayar satışlarının arkasında önemli bir ivme vardı ve ÅŸirketin kendisi de büyük bir gelir artışı buldu. Ä°ÅŸte buydu.
BaÅŸlık: Steve Jobs’un ailesinin Los Altos, Kaliforniya’daki evinde Apple’ın doÄŸuÅŸu
Apple'ın halka açıldığı, şirket adını sadeleştirdiği ve anında finansal başarı elde ettiği 1980'e doğru hızla ilerleyin. Kırk yıl sonra, çok uluslu şirket başlangıçtaki konseptinden çok daha fazlası. Tüketici elektroniğinden yazılıma, dijital dağıtıma ve son olarak da farklı bir ev ismine dönüşen Apple, yalnızca endüstriyel manzarayı dönüştürmekle kalmayıp aynı zamanda tamamen yeni bir kişisel bilgi işlem çağını da başlatan dünyanın en önemli markalarından biridir.
Cesur Bir Marka ve Evrimi
Başlık: Apple logosunun evrimi
Apple'ın ilk logosu 1976 yılında iki kurucu Steve Jobs ve Ronald Wayne tarafından Wordsworth'un bir sözünden esinlenerek tasarlandı. Çini mürekkebiyle hazırlanan siyah beyaz illüstrasyonda Ä°ngiliz matematikçi, fizikçi, astronom, teolog ve yazar Isaac Newton bir elma aÄŸacının altında oturuyordu. Resim çerçevesinin içinde romantik Ä°ngiliz ÅŸairin “Newton… garip düşünce denizlerinde sonsuza kadar yolculuk eden bir zihin” metni okunuyordu. Åžirketin açılış adı olan “Apple Computer Co.”, kumaÅŸ benzeri bir afiÅŸ üzerinde üst ve alt kısımları sarıyordu.
Ertesi yıl Steve Jobs, Regis McKenna'da Sanat Yönetmeni olan ve kurumsal tasarım ve markalaşma alanındaki çalışmalarıyla tanınan tasarımcı Rob Janoff'u, gelişmekte olan girişim için yeni bir logo yaratması için işe aldı. Jobs'un ilk logonun eski moda göründüğüne inandığı ve daha küçük boyutlarda yeniden üretilmesinin zor olduğu bildirildi.
Janoff'un iÅŸlerden aldığı tek talimat, “sevimli” hale getirmemekti. Janoff, mümkün olan her açıdan ısırılmış gerçek elmalar üzerinde çalıştı. Apple logosunda görülen ısırık, aslında insanların elmayı çeri domatesle karıştırmaması için uygulanmıştı. Janoff’un meslektaşı, "byte" ların bilgi iÅŸlemin temeli olduÄŸunu ortaya çıkardı. Bu inekçe kelime oyunu (bite/byte) teknoloji ÅŸirketi için son derece yerinde bir referanstı ve tasarımın mutlu tesadüfü sadece akılda kalıcılığına katkıda bulundu. Janoff toplantıya logonun iki versiyonunu getirdi; bir versiyonda ısırık vardı, diÄŸerinde ise yoktu. Logo çizgili, düz renkli ve metalik bir elma olarak görüldü. Renkli versiyon, “gökkuÅŸağı elması” olarak adlandırıldı ve seçildi. Elma grafiÄŸine cesur ve modern bir sans-serif yazı tipi eÅŸlik etti. Tasarımcının kendisi renklerin yerleÅŸtirilmesinin ardında bir neden olmadığını belirtti, ancak Jobs'un en üstte yeÅŸil olmasını istediÄŸini kaydetti “çünkü yaprak oradaydı.”
Elma şeklinin kendisinin bilgisayarlarla hiçbir ilgisi yoktu. İnsanların bir Apple bilgisayarın evinizde yeri olmayan ve çocuğunuzun yakınında olmak istemeyeceği sert kenarlı bir metal parçası olmadığını fark etmelerini sağlamaktı. Pek çok farklı meyvenin bir sapı vardır, bir çeşit yuvarlaktır ve üzerinden bir yaprak sarkar. Dolayısıyla elmadaki ısırık, başlangıçta onun başka bir şey değil, bir elma olduğunu belirtmek içindi. Ayrıca metaforik olarak ısırık, kullanıcıların bu bilgisayardan elde edecekleri tüm bilgileri ısırmaya işaret ediyordu
.
Komik olan ÅŸu ki, ben bu fikri bulduktan sonra kreatif direktörüm Chip “Bil bakalım ne oldu Rob. Az önce fark etmediÄŸin bir ÅŸey tasarladın. Byte’ kelimesi bir bilgisayar kelimesidir. Ve sen Apple'dan bir ısırık aldın. BaÅŸlangıçta bunu görecek kadar bilgisayar okuryazarı deÄŸildim. Ve dedim ki, iÅŸte kalıcı olacak bir espri! Åžaka yapan ya da sizi bu ÅŸekilde etkileyen her logo hatırlanacaktır. GökkuÅŸağı renkleri de bu ürünün USP'si ile ilgiliydi. Apple bilgisayar, görüntüleri renkli gösterebilen tek bilgisayardı.”
- Rob Janoff Forbes Dergisi ile yaptığı röportajda
BaÅŸlık: Rob Janoff’un Apple için yeniden tasarladığı logo
Logonun bu versiyonu, dünyanın ilk tam renkli ekrana sahip bilgisayarı olan Apple II'ye bir selam niteliÄŸindeydi. Yeniden tasarım, bilgisayarın 1977 yılında West Coast Bilgisayar Fuarındaki lansmanından hemen önce piyasaya sürüldü. Apple II’nin belirleyici özelliÄŸi olan renkli grafikler, yeniden tasarlanan Apple logosunda bulunan renk yelpazesi aracılığıyla iyi bir ÅŸekilde iletildi.
Daha sonra, Compaq ve Intel gibi rakipler için marka kimliği geliştirmeye de yardımcı olan devrimci tasarım firması Regis McKenna, şirket için tam bir iş ve pazarlama planı oluşturarak Apple ile çalışmaya devam edecekti.
Şirketin renkleri basmanın karmaşık olduğunu ve canlı Apple logosunu basma işleminin büyük bir masraf olduğunu fark etmesi birkaç yıl aldı. 1984 yılında şirketin yazı karakteri özel bir Garamond (Apple Garamond olarak adlandırılır) ile değiştirildi, kelime işareti kaldırıldı (teşekkürler Landor Associates), ağır duygusal markalaşma ve grafik ikonografinin yükselişi başladı.
Başlık: Gökkuşağı Apple logosu
Apple’ın Superbowl reklamı, hayal gücü ve inovasyona odaklanmalarının zirveye çıkmalarını ne kadar iyi saÄŸlayabileceÄŸini kanıtladı. Pek çok kiÅŸi Apple’ın markalaÅŸma baÅŸarısının bu reklamla baÅŸladığını savunuyor. Gelecekte belirsiz bir noktada geçen ve bir grup ifadesiz adamın donuk, büyük bir salona girdiÄŸi reklamda, parlak atletler büyük ekrandaki Big Brother varlığını yok etmek için odanın içinde koÅŸarken sahneyi çalıyor. GeliÅŸlerinin ÅŸoku geçtikten sonra bir metin kendini gösteriyor: "24 Ocak'ta Apple Computer Macintosh'u tanıtacak. Ve 1984'ün neden '1984' gibi olmayacağını göreceksiniz."
Bu ilk çıkış, teknoloji endüstrisinin başlangıcı gibi çok kapsayıcı olmayan alanlarda bile topluluk ve aidiyetin ne kadar önemli olduğuna dayanıyordu ve başarılı oldu. Apple insanlara heyecan verici bir şeyin parçası olduklarını hissettirdi.
1997 yılında Apple, sanat yönetmeni Craig Tanimoto tarafından yaratılan “Think Different” kampanyasını baÅŸlattı. Kampanya, basit siyah beyaz portreler aracılığıyla devrimci simgelerden oluÅŸan bir dizi reklam panosu ve basılı reklam içeriyordu. Apple’ın gökkuÅŸağı logosu alt köşeden ışıldıyordu.
BaÅŸlık: Apple’ın baÅŸarılı “Farklı Düşün” kampanyası
Şirketin yazı karakteri bir kez daha güncellendi, bu kez hümanist sans-serif Gill Sans.
1998, Apple için bir sonraki büyük yeniden tasarım oldu. Logo, renkli görüntüsünü sessiz tonlarla deÄŸiÅŸtirerek yarı saydam ve tek renkli hale geldi. Åžirket ilk iMac'i olan Bondi Blue'yu piyasaya sürdüğünde, gökkuÅŸağı gök mavisi bilgisayar ekranıyla çakışacağı için logonun bu evrimi yansıtması gerekiyordu. Bu Apple’ın 22 yıl sonra yaptığı ilk büyük güncellemeydi.
“Ãœrünlerimiz ve müşterilerimiz gibi Apple markası da geliÅŸmeye devam ediyor. Bunu yansıtmak için Apple logosunda, onu kullanma ÅŸeklimizde ve kanalımızın da onu nasıl kullanmasını beklediÄŸimizde bazı önemli deÄŸiÅŸiklikler yaptık. EndiÅŸelenmeyin: Logoyu deÄŸiÅŸtirmedik, sadece güncelledik. Kim olduÄŸumuzu ve bir ÅŸirket olarak neyi temsil ettiÄŸimizi aynı zamansız sembolle yansıtmaya devam edeceÄŸiz: ısırılmış bir elma. Bununla birlikte, orijinal tasarımdaki dağınıklığın bir kısmını azalttık ve renk ve ışığı kullanma ÅŸeklimizi güncelledik. BaÅŸka bir deyiÅŸle, ürünlerimizi ve tasarımımızı benzersiz kılan aynı stil ve yenilik standartlarını aldık ve bunları ÅŸirket logosuna uyguladık. GökkuÅŸağı çizgileri yerine düz renkler. Tek bir düz renk yerine, çeÅŸitli kullanımlara uygun bir logo renk paleti. Düz renkler Apple logosunun zamansız ÅŸeklini vurguluyor”.
- Gökkuşağı logosundan tek renkli logoya geçişin ardından Apple'dan resmi açıklama
Önümüzdeki birkaç yıl boyunca daha küçük, ancak kayda deÄŸer deÄŸiÅŸiklikler meydana geldi. Logonun suya batırılmış bir versiyonu 2001 yılında ortaya çıktı. Avenir yazı tipi Apple’ın ÅŸirket içi favorileri arasına eklendi ve Mountain Lion ve iOS 6'da yer aldı. Apple 2003 yılında iPod'u tanıttı ve Steve Jobs yeni bir “kalp” aracını duyurdu. Silikon Vadisi'ndeki sahnede izleyicileri “cebinizde binlerce ÅŸarkı” hayal etmeye çağırdı ve aynı zamanda markaya ek bir güvenilirlik kazandırdı. Bu yutturmaca sürekli olarak Apple’ın pazarlama stratejisinin bir parçası olmuÅŸtur.
“Pazarlama deÄŸerlerle ilgilidir. Bu karmaşık ve gürültülü bir dünya ve insanların bizim hakkımızda çok ÅŸey hatırlamalarını saÄŸlama ÅŸansımız olmayacak. Hiçbir ÅŸirket öyle deÄŸil. Bu yüzden onların bizim hakkımızda ne bilmelerini istediÄŸimiz konusunda gerçekten net olmalıyız.”
- Steve Jobs
2013 yılında Apple’ın logo tasarımı iki boyutlu, düz bir logoya dönüştü. Bu sayede farklı platformlar arasında bir bütünlük saÄŸlandı. Apple’ın markası maÄŸaza grafikleri, donanım, eÄŸitim kılavuzları ve daha fazlası arasında tutarlı hale geldi. 2015 yılında ÅŸirket, San Francisco yazı karakteri için Helvetica'yı bıraktı. Bu, Apple watch'un piyasaya sürülmesiyle birlikte tüm iÅŸletim sistemlerinde ve basılı materyallerde uygulandı. Tutarlılık, kalıcı bir logo yaratmanın önemli bir yönüdür ve Apple’ın logo tasarımının temelinin neden onlarca yıldır baÅŸarılı olduÄŸunu açıklar. GeçtiÄŸimiz yıl Apple, yeni logoyu içeren ürünler satmak amacıyla çok renkli bir simge için yepyeni bir ticari marka baÅŸvurusunda bulundu
BaÅŸlık: Apple’ın klasik modern tasarım renkleri
Bugün, Apple’ın modernize edilmiÅŸ “Millennial” logosu üç renkte geliyor: gümüş, beyaz ve siyah.
BaÅŸlık: Apple’ın siyah logo tasarımı
Monokrom özellikleri, yalın ve dürüst bir estetiği zahmetsizce iletiyor. Isırılmış elma yaygın olarak tanınabilir ve şık olduğundan, kaçınılmaz olarak belirli bir tür entrikaya yol açmıştır: tasarımın arkasında söylenmemiş bir gerçeği arayan hayranlar ve hayranlar. Apple, başarılı bir şirket olarak, herkesin bir ısırık almak istediği bir şeyi sembolize ediyor. Apple, yüksek kalite standardı ve teknolojide ilerleme çıtasını yükseltmekle eşanlamlı hale gelmiştir. Isırığın kendisi, zirveye yükselmiş bir markanın daha fazla tüketilmesine yönelik belirli bir tür hoşgörüye işaret etmektedir.
Isırığın etrafındaki merak, gizli anlamları bulmak için devam eden bir arayıştır. Biz bunlardan birkaçını özetlemek için buradayken, bir sonraki oyunumuza başlayacağız.
Apple Logo Teorileri
Burada, üç teorinin ana hatlarını çiziyor ve sizden favorinizi seçmenizi istiyoruz.
Sadie Plant, 1997’de yayınlanan “Zeroes and Ones” kitabının yazarı: Digital Women and the New Technoculture”ın yazarı Sadie Plant, Apple logosunun Alan Turing'e bir saygı duruÅŸu olup olmadığını merak edenlerden biriydi. Turing, modern bilgisayarın babasıydı ve “Hesaplanabilir Sayılar Ãœzerine” adlı yayınıyla matematik, bilim ve teknolojinin örtüşen alanlarında devrim yarattı. Turing bu yayınında yapay zeka araÅŸtırmalarına öncülük etmiÅŸ ve Alman savaÅŸ kodlarını çözmüştür. Çalışmalarından dolayı tanınmadı, büyük ahlaksızlıktan hapis cezasına çarptırıldı ve eÅŸcinselliÄŸini tedavi etmek amacıyla östrojen iÄŸneleriyle aÅŸağılandı. Sonunda Turing, siyanür kattığı bir elmayı ısırdı ve 7 Haziran 1954'te öldü. Komplo teorisyenleri, Apple'ın kurucularının logo ararken bunu göz önünde bulundurduklarına ve Turing'i ısırılmış elma aracılığıyla alanlarına yaptığı katkılardan dolayı onurlandırmak istediklerine inanıyordu.
Apple’ın logosu, Havva'nın Bilgi AÄŸacı'ndan topladığı yasak meyveden bir ısırık aldığı ve hatırlarsanız, günaha teslim olduÄŸu için ona tanrıların bilgeliÄŸini veren Cennet Bahçesi ile iliÅŸkilendirilmiÅŸtir.
Başlık: Elma ve Cennet Bahçesi
Grafik tasarımcı Thiago Barcelos, Janoff’un orijinal Apple logosuna Fibonacci dizisi veya Altın Oran uyguladı. Tasarım bu hesaplamalara atıfta bulunmasa da, logonun altında yatan yapı bilinçaltında Apple markasının hızla ilerleyen bir sektörde zamanın testine neden dayandığını açıklayabilir.
Başlık: Apple ve Altın Radyo
The Logogenie Tasarım Yarışması
Logogenie’nin üçüncü nesil ücretsiz logo oluÅŸturucusu ÅŸirketinizin sektörünü ve tercih ettiÄŸiniz yazı tipini belirlemenize olanak tanır. Üç adımda logonuzu ÅŸirket adınız, ana hatlarınız veya sloganınızla kiÅŸiselleÅŸtirebilirsiniz. Ä°lk adım: ÅŸirket bilgilerini girin. Sektör seçenekleri inÅŸaat, moda, teknoloji, saÄŸlık, gıda, ulaşım ve daha fazlası dahil olmak üzere geniÅŸ bir yelpazeye sahiptir. Ä°kinci adım: bir logo ÅŸablonu seçin. Yüzlerce ÅŸablon mevcut ve seçiminizi yaptıktan sonra önizleme yapabilir ve indirebilirsiniz. ÖzelleÅŸtirme sınırsız modifikasyonla yapılır. Düzen, renk paleti, yazı tipleri ve semboller deÄŸiÅŸtirilebilir. Üçüncü adım: Yüksek çözünürlüklü ve birçok formatta indirilebilir. Logo tasarımı Adobe Illustrator ve Photoshop gibi programlarla uyumludur.
Başlık: Logogenie logo aracını kullanarak kendi logonuzu tasarlayın
Logo tasarımı, simgeler, ayrıntılar ve semboller, renk paletleri ve yerleÅŸtirme yoluyla daha fazla tasarım yapma seçenekleriyle soldaki açık sekmelerle kolaylaÅŸtırılmıştır. Logogenie’nin sol taraftaki kullanımı kolay “undo” ve “redo” seçenekleri geniÅŸ denemelere olanak tanıyor. Sosyal aÄŸ seçeneÄŸi, belirli sosyal platformlar için yeniden boyutlandırma ve daha kolay markalama gibi yeni seçeneklerin yanı sıra size telif hakkı hakları ve sözleÅŸme teklifleri veren münhasırlık seçeneÄŸi de vardır.
SaÄŸ tarafta, yardımcı “recenter” aracı, bunu yapmayı seçerseniz her ÅŸeyi hizalı tutmak için var. Sonlandırma” aracının yanında, tasarım sürecinde ortaya çıkabilecek sorulara yardımcı olmak için tüm eÄŸitim videolarına kolayca eriÅŸilebilen “yardım” seçeneÄŸini bulabilirsiniz. Videolar arasında Logogenie’nin tasarım araçlarının nasıl kullanılacağına dair hızlı bir giriÅŸ bulunmaktadır. Videolarda ayrıca metinlerin nasıl deÄŸiÅŸtirileceÄŸi, renklerin ve gradyanların uygun ÅŸekilde nasıl kullanılacağı ve logo tasarımınıza özel detayların nasıl dahil edileceÄŸine dair ipuçları da anlatılıyor.
Oyunun bu bölümü hakkında sorularınız olursa, çevrimiçi sohbet her zaman mevcuttur. İyi eğlenceler!